Instagrammer David Paulus is op Curaçao en ik maak gebruik van de gelegenheid om hem te ontmoeten. Zijn instagram pagina @davidpaulusstudio straalt kleur uit. De posts tonen ontwerpen voor kleding, hoofddeksels, schoeisels of trendy portretten van David zelf.
David is voortdurend bezig met creativiteit en iemand die met zorg zijn imago polijst. Hierdoor komt hij op jonge leeftijd reeds in beeld en verschijnt hij regelmatig in interviews in dagbladen en tijdschriften. Zijn Instagram bestaat ruim 10 jaar en inmiddels is hij een 30-plusser.
Ik ben benieuwd naar David’s off-line persoonlijkheid en vooral naar zijn mening over creativiteit en de waarde ervan voor het onderwijs op Curaçao.
Creativiteit
Ik ontmoet David Paulus op Pietermaai, en herken hem meteen als hij aan komt lopen. Hij is lang en slank, heeft een hippe zonnebril op en draagt zijn lange locks samengebonden op zijn hoofd, in een geraffineerd kapsel. Hij is een knappe, innemende man en vertelt openhartig over zijn leven en zijn missie om creativiteit breed toe te passen in het onderwijs.
Ons gesprek gaat allereerst over zijn mode account op Instagram. Die staat vol met foto’s van zijn flamboyante ontwerpen. David maakt uitbundige combinaties met kleuren, patronen en materialen. Soms gebruikt hij rekbare stoffen waarmee hij zijn modellen van top tot teen inpakt. Een andere keer maakt hij speelse ontwerpen gebaseerd op de slechteriken uit Disney films. Ik geniet ervan als ik zijn post in mijn feed zie, maar mode is voor David geen hoofdzaak. Het is meer iets wat hij doet omdat hij er veel plezier uithaalt.
Tilburg
David legt uit dat hij nu in het laatste jaar zit van zijn opleiding tot docent beeldende kunst en vormgeving aan de Fontys Hogeschool in Tilburg. Zijn afstudeerproject heeft het onderwijs in Curaçao als thema. Daarvoor onderzoekt hij nieuwe vormen van kunsteducatie voor het lokaal onderwijs. Dat is ook de reden waarom hij in oktober 2023, voor twee weken op Curaçao is.
Koester hun fantasie
David is ook teruggegaan naar zijn eigen lagere school, Kolegio San Martin de Porres op Sta. Rosa, en voert daar gesprekken met de docenten. “Wij moeten de fantasie en creativiteit van kinderen koesteren,” vindt David. “Je moet kinderen een veilige plek geven waar zij hun creativiteit kunnen onderzoeken door te experimenteren met allerlei materialen en technieken. Zo leren ze hoe zij zich kunnen uiten en dat werkt door in hun eigenwaarde en identiteit.”, voegt hij toe. Het liefst ziet David dat dit een vast onderdeel wordt van het curriculum.
Voor het zover is, wil David eerst weten hoe de docenten met hun vak omgaan en of zij de leerlingen kunnen begeleiden in een creatief onderzoeksproces dat de grenzen van de verschillende vakken overstijgt. “Het doel is niet dat de leerlingen kunst leren maken”, legt David uit, “Maar dat ze leren om hun creativiteit te gebruiken.
Voor het vak handvaardigheid krijgen leerlingen bijvoorbeeld de opdracht om een werkstuk te maken, waarin een thema uit de geschiedenisles terugkomt.” Hiervoor moeten de docenten wel een lespakket hebben.
Voor zijn afstudeeropdracht wil David een project opzetten met een aanbod van thema’s, technieken en materialen waar docenten echt mee aan de slag kunnen. Hij hoopt zo een bijdrage te leveren aan de verbetering van het onderwijs in Curaçao, waarin creativiteit een centrale plaats inneemt.
Positief zelfbeeld en tradities
Goed onderwijs over wie we zijn en waar we vandaan komen, is voor David essentieel. Iedere inwoner moet de geschiedenis van het eiland kennen. Geschiedenis verklaart bijvoorbeeld ons gedrag, onze tradities of waarom dingen soms moeten veranderen. Als voorbeeld noemt hij het n-woord. Zelf gebruikt hij het niet vanwege de gruwelijke lading, maar je moet je geschiedenis wel kennen om dat te weten. Pas dan kun je ernaar handelen.
David is ook bijzonder geïnteresseerd in technieken uit de koloniale tijd die nu niet meer beoefend worden, zoals hoe toentertijd kleding werd gemaakt en welke materialen werden gebruikt. Hij kan zich moeilijk voorstellen dat de uitbundige en kleurrijke jurken die nu worden gedragen in de ‘Marcha di Seú’ een goede afspiegeling zijn van wat onze Afro-Caribische voorouders droegen als ze op Bándabou het oogstfeest vierden.
Roots
“Inzicht in je eigen geschiedenis is het fundament voor een positief zelfbeeld” verklaart David. “Het stelt je in staat om met openheid nieuwe uitdagingen aan te gaan, zonder dat je je basis verliest. Dat zal er ook toe bijdragen dat de jonge mensen na hun opleiding weer terug keren. Zij voelen zich verbonden met hun roots omdat zij een sterke basis hebben gelegd toen zij nog op school zaten.”
Brain-gain
Het belang van creativiteit is voor David onlosmakelijk verbonden met ons zelfbeeld en identiteit. Er valt nog veel te bereiken op Curaçao, denkt hij. Bijvoorbeeld de brain-drain, waarbij jonge professionals niet terugkeren, blijft een probleem voor ons eiland. David kent wel twintigers, die hun opleiding in Nederland hebben afgerond en inmiddels zijn teruggekeerd. Zelf betwijfelt hij of hij met zijn beroep en ambities op Curaçao voldoende werk kan vinden.
“Maar,” zegt David, “Het ontbreekt hier vooral aan waardering, met name in de creatieve sector. Goed opgeleide vakmensen en deskundigen moeten een passende beloning krijgen, en daar gaat het hier vaak mis. Als we dat kunnen oplossen, zullen we merken dat jonge mensen wèl terug willen komen, en dan krijgt Curaçao wél de brain-gain waar we al zo lang op wachten.”